Slåtter på gammalt vis!

Dagen idag sammanfattas: w-o-n-d-e-r-f-u-l!

Åkte till Ann-Britt direkt efter frukost, slängde ihop en chokladkaka och inväntade folket som inte hade dykt upp än. Under tiden stiftades bekantskap med två människor som kommit långväga ända från ovanför Sundsvall! Patrik och Annette hade varit med förut och hjälpte mig mycket under dagen med tips och tricks, kanontrevliga! Hoppas vi ses igen! :)

När så de flesta var på plats var det dags att börja arbeta! Igår kväll hade Ann-Britt och Andreas förberett med att slå lite runt kanterna på den aktuella lägdan och ställt upp den första hässjan med fyra roer i rad. Dagen bjöd på alldeles strålande väder, 24 grader i skuggan, total stiltje och strålande sol! Här har Andreas precis börjat lägga upp gräs på första varvet.

 
Jag fick bra instruktioner i hur jag skulle tänka med högaffeln för att få gräset på rätt plats åt rätt håll. Ni förstår att det var itne bara att haffa ett fång och slänga på, nejnej. Det ska ju luftas och läggas med stråna i rätt riktning och sen fluffas ännu mer på roan (slanan/pinnen/stocken som ligger mellan A:na) och läggas på rätt sätt för att få hässjan jämn och tät. Svårt! Men oj så roligt...!

 
Här har vi kommit lite längre och nu har Andreas hämtat Tilde och börjat köra släpräfsa med henne. Duktig pålla som varit med förut. :) Släpräfsan är alltså till för att dra ihop gräset och dra det fram till hässjorna. Det fångar upp alltifrån hela rader med slaget gräs till tussar som vi tappar när vi springer fram och tillbaka med högafflarna. En superb uppfinning!

 
Här får jag hjälpa till med släpräfsan också! Den här superba uppfinningen är jättesmart! Det är en spak man ska dra i för att välta hela mojängen, och på så vis tippa av gräset där man vill ha det. Den spaken ska klicka i på rätt hack för annars följer spaken med runt fram mot hästen och det kan bli himla dumt... Så för att jag skulle få se och förstå fick jag alltså börja med att hjälpa till när Patrik körde Tilde! :) Han styrde och förklarade och sa till när och hur jag skulle dra i spaken. Duktig och tålmodig både häst och kusk är himla värdefullt för en nybörjare! :)

 
Vid det här laget hade även de sista deltagarna anlänt, Annika och Urban hade med sig sin stora ardennerflicka Lycka och även de tog en släpräfsa och började dra ihop gräs. :) Som synes har vi här kommit en bra bit på hässjan!

 
Nu har jag och Patrik bytt uppgift, jag styr och han håller i spaken. Duktig Tilde!

 
Så blev första hässjan full! Är inte det här en VACKER syn så vet jag inte vad som är det. Det är ju precis så här det ska vara! Alldeles alldeles underbart!

 
Första hässjan alltså klar. Då var det dags att slå lite mer! Jag och Ann-Britt hämta in Tinda och hon kopplades ihop med Tilde i par för att dra slåttermaskinen. :) Tindra går här som vänsterhäst (alltså till höger i bild) och det är alltså hon som bär på min blivande nya stjärna!

 
Det är såhär det ska se ut, helt underbart! Här är det Andreas som kör. :)

 
Ann-Britt på språng med krattan i högsta hugg! Hon krattade ur hjulspåren. :)

 
Här har grabbarna bytt och det är nu Patrik som kör, även fast han inte syns så sitter han faktiskt där bakom. ;)

 
Sen var det min tur! :D Patrik och Andreas visade och förklarade hur jag skulle göra och fick det som vanligt att låta som a piece of cake. ;) "Här trampar du, där är hacket som gör det eller det, sen ska kanten vara här." Ja juuuust det! Haha! Man skulle alltså trampa ner en spak för att lyfta upp knivarna när man inte skulle slå, dvs på kanterna. Den där spaken var så satans trög så jag fick ställa mig på den för att få upp knivarna! Prova stå på den med en fot, ha den andra foten två decimeter högre upp på själva maskinen, samtidigt som man ska sitta ner på sadeln och styra och hålla hästarna. Hahaha, det måste sett himla festligt ut! Det var då banne mig inte lätt att hålla balansen kan jag lova!

 
Här har jag slagit det sista som var kvar och tar den allra sista lilla tuvan, sen såg vi att jag missat lite mer, men det fick vara kvar. ;) Duktiga flickor!

 
När allt var slaget tog jag och Ann-Britt rätt på hästarna och parkerade slåttermaskinen på sin plats. :) Under tiden byggdes en ännu längre hässja upp, nu med fem roer i rad! Sen var det bara att börja hässja. ;)

 
Jag och Annette som gav mig massor av tips kring själva hässjningen, guld värt! Vi skrattade massor och hade så roligt! :) Medan vi bar på gräs körde Urban runt med Lycka och räfsade ihop. :)

 
Här är sista bilden för dagen, för sen gick fotografen (Annika) tyvärr in. :) Hela den här hässjan fylldes, och sen byggdes en till mindre hässja med bara två roer upp nedanför. Totalt är det alltså elva roer på tre hässjor som fylldes! Enligt vad jag förstått borde det ge ca 1100 kilo torrt hö när det är klart! Den ni! :D

Preciiiiiis när vi hade blivit klara med den sista hässjan kom åskan in över oss. Den tog med sig herr vind som tog fart ända från fjället och slog ner med sin bästa kompis ÖSREGN. De två tillsammans bildade paret: Regn vertikalt, med lite hjälp av en kusin som heter blixt och hans tvilling dunder. Jäklar vad det blev oväder! Vi hade både sett och hört hela dagen att det var påväg, men allt kom på en gång och plötsligt såg vi inte ens ner till sjön längre för att det regnade så mycket! :p Och de andra som hade startat grillen fick hastigt flytta in den under tak. Där stod sedan jag och Ann-Britt och grillade och försökte föra ett samtal, vilket inte gick så bra för det smällde och smattrade så ända in i bomben på plåttaket ovanför! Jisses säger jag bara! Vi blev verkligen klar med hässjorna precis i tid! :p Tyvärr kom ju blåsten lite för tidigt innan höet riktigt hunnit lagt sig över roerna, så lite av det översta lagret blåste ner på en av dom. Lite extrajobb åt värdarna efter att alla andra åkt hem. ;)

Alla andra hann åka innan det var dags för oss att äta. Kött, potatis och sallad gick ner ganska så fint det efter ännu en heldag utomhus! :)

Har jag inte träningsvärk i armarna och ryggen imorrn ska jag byta namn till Greta. Jag har stretchat bäst jag kunnat, men jag misstänker att det kommer kännas ändå. ;) Det här är väl den ÄKTA tjusningen med hästlivet! Äkta hästkrafter på gammaldags vis, en hel hög med folk som samlas och har roligt under hårt arbete, svetten som rinner och höet som blir precis så fint som det bara kan bli när det får torka på hässjor! Nae, jag vill OCKSÅ ha såna här saker hemma! Nästa år ska Balder få vara med, ååååh som jag längtar! :D

Den här dagen gav mig en galen motivationsboost, nu vet jag ju precis vad vi ska hem och träna på i vinter! Wiiiiiiie!

//Maja
1 Karin:

skriven

AVUNDSJUK!!!!!!!!!!!

Svar: Komsi komsi! :D
Maja Nilsson

2 håkan johansson:

skriven

maja, när jag tittat reportaget som handlar om slåtter blev jag nyfiken på var det är ifrån. Jag vet ju att hässjor kan se olika ut i olika delar av landet. En del har stolpar där sträng är dragen mellan stolparna där höet skall hässjas på.
Mina egna erfarenheter är från medelpad har halva släkten bodde. Där var det roer och i övrigt som på dina bilder. Vill du berätta
undra Håkan

Kommentera här: